Mazie uzņēmumi iesaistās eksportā

Ir vērojami uzlabojumi gandrīz visās nozarēs, sevišķi mazumtirdzniecībā, pakalpojumos un celtniecībā. Arī Latvijā mazo un vidējo uzņēmumu sektors pieaug un arvien vairāk iesaistās ekonomiskajā apritē, veicinot valsts ekonomisko izaugsmi.

Latvijas ekonomisko attīstību apdraud trūcīgi un nevienmērīgi attīstīta infrastruktūra. Kas ir SMS kredīts. Arī šo naudu uzņēmējs, īpašnieks vai amatpersona izdala "aploksnēs". Tie ir neesoši, fiktīvi darījumi, kas ir tikai "uz papīra", avansa norēķini, kas bija izsniegti darbiniekiem un pieauga simtos tūkstošos latu, par kuriem saņēmēji nenorēķinājās, jo likums to pieļāva. J.Stinka rosina vairāk koncentrēties uz cēloņiem, kāpēc uzņēmumi un iedzīvotāji iesaistās pelēkajā un melnajā ekonomikā, un, zinot cēloņus, meklēt to novēršanas instrumentus. Pašreiz notiek ļoti aktīvas diskusijas par aizdevumiem, ofšoriem, kā arī par kases aparātiem, lai novērstu, ka lieli ieņēmumi iet garām budžetam. Gada laikā ar PVN izkrāpj milzu naudas gan Latvijā, gan pasaulē. Mazo un vidējo uzņēmumu sektora konkurētspēja nevar attīstīties bez uzņēmējdarbībai labvēlīgas vides. Kreditēšanas process bankās ir sarežģīts un darbietilpīgs.…. Tautsaimniecības pārstrukturizācijas un ekonomikas globalizācijas procesu rezultātā daudzu potenciālo uzņēmēju pašu zināšanas un prasmes ir nepietiekamas un neatbilst tirgus prasībām. Viens no svarīgākajiem kavēkļiem mazo un vidējo uzņēmumu attīstībā ir finansiālo resursu trūkums, vajadzība pēc papildus līdzekļiem, lai uzsāktu uzņēmējdarbību vai to attīstītu, nepieciešamība nodrošināt ražīga kapitāla nepārtrauktu apriti. Kredītu formas un klasifikācija ir ļoti dažādas, un uzņēmēji var izvēlēties sev atbilstošāko un pieejamāko kādā no bankām. LTRK ir sagatavoti priekšlikumi valdībai, lai šo pozitīvo tendenci nepazaudētu. Augošā ekonomikā pelēkā daļa mazinās A.Sauka norāda: viens no iemesliem, kāpēc samazinās ēnu ekonomika, ir ekonomikas atveseļošanās. Ēnu ekonomikas apkarošanā ir arī represijas, taču jāatceras, ka naudu rada uzņēmēji. Taču izrādījies, ka šis jautājums ir daudz sarežģītāks. Vēl viens avots ir īpašniekiem un amatpersonām izsniegti bezprocentu aizdevumi simtos tūkstošu, atsevišķos gadījumos pat miljoni, neparedzot līgumā atgriešanas mehānismu. Tātad uzņēmējdarbības videi jābūt sakārtotai. Kopējā ēnu ekonomikas samazinājuma procentā galvenais faktors ir tas, ka mazinājies peļņas neuzrādīšanas apjoms. "Aplokšņu algas" ir problēma, bet ir svarīgi noskaidrot avotus, no kurienes tiek saņemta nauda, lai varētu to ielikt "aploksnē"; ir jāiegulda liels darbs, lai "aploksnes algas" biezumu varētu pierādīt. Shēmu organizētāji un izpildītāji ir kļuvuši gudrāki. Visstraujāk ēnu ekonomika sarukusi Vidzemē un Rīgā. Tas nozīmē, ka vispirms ir jāiegūst pierādījumi avotam – no kura šis uzņēmējs ir guvis naudu, lai ieliktu "aploksnē". Mazie un vidējie uzņēmumi veido katras attīstītas valsts tautsaimniecības pamatu. Taču nodokļu lietas, cīņa ar PVN shēmām arī šogad ir prioritāte. Politikas izstrādātājiem būtu īpaši jāpievērš uzmanība šim faktam, norāda pētnieks. J.Endziņš norāda: tā kā ir attaisnojusies reversā PVN piemērošana atsevišķās jomās, būtu jāpaplašina reversā PVN darbība – jo īpaši tajās jomās, kuras ir grūti kontrolējamas. Mūsdienu tirgus ekonomika nav iedomājama bez plašām kredītattiecībām. Viņa piekrīt, ka nepietiek "ar pātagu", ir vajadzīgi normatīvajos aktos noteikti stimuli iziet no ēnas un nodokļos maksāt vairāk. Tai pašā laikā joprojām ļoti nopietna problēma ir standartnodokļu likmes, ja darbaspēka nodokļi būtu par kārtu zemāki nekā šobrīd, ēnu ekonomikas skaitļi būtu ievērojami mazāki. Mazie un vidējie uzņēmumi ir tirgus ekonomikas svarīgākie elementi un dinamiskākā un elastīgākā uzņēmējdarbības realizācijas forma. Katrs ēnu ekonomikai atgūtais procents valstij ir svarīgs, jo tie ir miljoni latu. Mazie uzņēmumi iesaistās eksportā. Savukārt mikronodokļa maksātājas SIA Biznesa attīstības risinājumi īpašnieks Kaspars Kociņš rosināja nodokļa likmi diferencēt atkarībā no mikronodokļa maksātāja darbības jomas. Taču pētījumam ir robežas, tas neaptver melno ekonomiku, tai skaitā akcīzes preču kontrabandu. I.Pētersone cer: ja visus šādu izmaksu avotus, mehānismus izdosies maksimāli sašaurināt, tad arī "aplokšņu algu" maksātāji izies no pagrīdes. Šobrīd ar šiem jautājumiem strādā Finanšu ministrijas darba grupa kopā ar sociālajiem partneriem. Vēl viens nozīmīgs secinājums: mazos un mikrouzņēmumos ēnu ekonomikas apjoms ir par kārtu lielāks nekā vidējos un lielajos uzņēmumos. A.Sauka secina: mazie uzņēmumi acīmredzot apzinās, ka viņus visus izkontrolēt nav iespējams, tāpēc to ietekmēšanai varbūt ir jādomā vairāk par "burkāna metodēm", par uzņēmējdarbības veicināšanu. Ātrie kredīti no 19 gadiem. Ekonomikas ministrija uzskata, ka būtu jāierobežo šī mikronodokļa maksāšanas termiņš ar pieciem gadiem. Pēdējos gados novērots, ka tie nav vienas nozares uzņēmumi, teiksim, celtnieki, un reizēm esot grūti saprast, kas īsti viņus vieno, izņemot vēlmi izvairīties no nodokļu nomaksas. Šajā jomā situācija ir sliktāka, jo trešā daļa no alkohola tirgus un tikpat daudz no tabakas, nedaudz mazāk no degvielas tirgus joprojām ir nelegālā zonā, tie ir milzu zaudējumi budžetā un ietekmē legālo uzņēmēju konkurētspēju. VID jau ir izstrādājis savu redzējumu, kādā veidā attiecināt regulējumu arī uz ofšoriem. Jau bija nojaušami riski, ka darbiniekiem uz ilgstošu laiku izsniegtais avanss var transformēties jaunā shēmā ar citu nosaukumu – jau kā aizdevums. Lai arī ir izstrādāti mazo un vidējo uzņēmumu atbalsta politikas instrumenti, tomēr pastāv arī daudzas citas problēmas, kas kavē mazo un vidējo uzņēmumu attīstību. I.Pētersone uzsver: tam, ka ēnu ekonomika samazinājusies, liela nozīme ir nozaru asociācijām, jo tās palīdz saprast, kā pareizāk izmantot nodokļu administrācijas instrumentus, ir piedāvājušas arī idejas un sniegušas atbalstu.

Jaunā MVU definīcija -

. Latvijas Republikas valdības vienmēr par vienu no galvenajām savas darbības prioritātēm ir deklarējušas atbalstu uzņēmējdarbības veicināšanai, jo īpaši mazo un vidējo uzņēmumu attīstībai. Latvijā uzņēmējdarbības uzsācējiem nav pietiekošā daudzumā brīvu līdzekļu, lai saņemtu nepieciešamās konsultācijas komercdarbības jomā. Samazinājies arī "aplokšņu algu" apjoms, taču niecīgi. Kā citās valstīs, tā arī Latvijā komercbanku kredītpolitika ir svarīgs elements banku kopējā politikā, jo kreditēšana ir viens no bankas pamatdarbības veidiem. Latvijā komercbankām ir ļoti liela loma uzņēmumu kreditēšanā. Pirms vairākiem gadiem valdība pieņēma ēnu ekonomikas apkarošanas plānu, un tas tiek uzskatīts par izpildītu. Tāpēc bijis nepieciešams padziļināts vērtējums. To dibināšanas forma ir ekonomiskās vides nepieciešams priekšnosacījums, kas veicina preču ražotāju un pakalpojumu uzņēmumu konkurences ražošanas un tirgus attiecību attīstību. Jo gada procentu likme zemāka, jo kredīts ir izdevīgāks. Daļa no tiem attiecas uz nodokļu politiku. Ar jauniem MK noteikumiem paredzēts noteikt, lai tas nebūtu tik vienkārši izdarāms. Savukārt viens no DB aptaujātajiem norādīja uz interesantu jautājumu – cik liels nodokļu īpatsvars pret neto apgrozījumu ir lielajiem, nodokļos miljoniem Ls maksājošajiem uzņēmumiem. Tas būtu vajadzīgs arī tāpēc, lai saprastu, kāda nodokļu likmēm ir ietekme uz ēnu ekonomiku un vai tiešām likme ir tā, kas traucē strādāt legāli. Mazie uzņēmumi iesaistās eksportā. Arī VID pārbaudēs konstatē pārkāpumus, un nav runa par čeka neizsniegšanu, bet par sodāmām rīcībām, par iejaukšanos kases aparātu darbībā.

Ēnu ekonomikas mazināšanai jāaizrok „aplokšņu algu.

. Aizņēmuma iespējas piedāvā Latvijas komercbankas. Starptautiski pētījumi saistībā ar kases aparātu, kases sistēmu izmantošanu atklāj lielas blēdības. J.Endziņš par veiksmīgu uzskata mikrouzņēmumu nodokļa ieviešanu. Tāpat mazo un vidējo uzņēmumu attīstību kavē informācijas trūkums par tirgiem un iespējamiem sadarbības partneriem, par investīciju piesaistes iespējām. LTRK ierosinājusi kompleksi ar šiem aizdevumiem risināt arī ofšoru jautājumus, lai neiznāk, ka vienam maisam aizsienam galu ciet, bet cits atveras. Ir tendence shēmās iesaistīt kaimiņvalstu finanšu institūcijas. Viņaprāt, tas ir bijis viens no ēnu ekonomikas samazināšanas instrumentiem, jo viena daļa pilnīgi noteikti ir pārgājusi no pelēkās zonas uz legālo ekonomiku

Komentāri